Man kan inte hata ALLA lögnare...

Nää ärligt. Jag har faktiskt funderat lite. Jag har alltid varit en mytoman hatare.
Ni vet såna som kommer med lögner hit, och lögner dit. plötsligt vet man aldrig vad som är sant.
Jag frågar hur du mår och du svarar "Bra" OCH HUR SKA JAG TRO PÅ DET OM DU ALLTID LJUGER?

Eller ja, angående viktigare saker då då. Skiter ärligt i ifall någon ljuger om det inte mår bra XD hah!

Hur som helst det jag ville komma fram till är väl "riktiga" mytomaner, såna som liksom berättar en historia tio gånger värre än sanningen, allt ska överdrivas. Man har brutit foten, men egentligen slog man bara i den...
Eller sån som hittar på "roliga"/"tuffa" historier för att verka "cool". 
Dom kanske berättar saker om förr i tiden om dom själva för att dom har dåligt självförtroende osv.
För dom vill verka vara mer än dom egentligen är.. Och tyvärr så blir det oftast fel. Iaf utifrån dom mytomaner jag träffat, dom har typ helt fel syn på vad som egentlgien är "coolt". Det finns tex såna som kommer och säger "amen för jaaaag när jag var 14 knarkade typ jäääätte mycket, jag rökte alltid på där borta"

Det låter lite fjortis aktigt, men jag snackar alltså om folk i MIN ålder. Alltså runt 20! Och hur sjukt är inte det? För det första så märker man eller får reda på att det faktiskt inte är sant. Så VARFÖR... VARFÖR I HELVETE vill man "låtsas" ha gjort såna äckliga saker? Den som sysslar/sysslat med sånt borde väl för fan skämmas? Inte skryta om det?

Jaja... det är en av måååååånga saker jag fått höra från dom som vill spela "tuffa" tyvärr så är det där något jag hört alltför ofta, och dessutom från olika personer...
Mytomaner... eller människor med dåligt självförtroende skulle man kunna säga också.
Såna som helt enkelt behöver bekräftelse. Dom har jag märkt är oftast också såna som tror dom vet allt om allt...
Ja ni vet dom ska berätta för DIG hur du sköter ditt jobb som du jobbat med i tio år. Medans den här personen aldrig varit i närheten av det. Och dom är ofta väldigt förstående också.

Har det att göra med det dåliga självförtoendet? Att dom inte riktigt vågar säga emot om något är fel? För man KAAAN ju bli arg?... Dom liksom vänder kappan efter vinden så att säga..

jaja nog om bekräftelse mytomaner.

Nu har vi nästa sorts lögnare, alltså den som ljuger för sitt eget bästa!

Personen snackar kanske skit om dig. MEN när du konfronterar denne så vet den absolut inteee vad du pratar om?
"Inte skulle väl jag? :(". Därför dom är så rädda för konflikter att dom undviker sanningen HELT.
Och det roliga är att dom gör det i nästan ALLA sammanhang. Typ "jag måste gå om fem min för jag har LOVAT mamma att laga mat idag"... Ähh... varför inte bara säga tack för idag vi hörs sen?
Eller jaa ni förstår poängen?


Det jag iaf vill komma fram till nu är den FÖRSTA sorts mytomanen tycker jag inte alls om. Allt för uppmärksamheten. För att någon ska gilla den, men man kan ju inte gilla någon man inte egentligen känner? Eller?
Men den ANDRA sorts mytomanen har jag insett att det kanske inte går att vara arg på? Inte för det är synd om denne för den är konflikt rädd utan endast för att den personen tror jag inte har fått lära sig från barnsben att det är fult att ljuga.

Alla som jag känner som är den sista sorts lögnaren, har föräldrar som är lögnare sälva..!

Typ en gammal bekant till mig, Hen ljuger jätte ofta. Om heeeelt skumma saker. Saker som egentligen inte har någon betydelse. Och jag blev ofta arg. SEN insåg jag att herregud... det är föräldern som LÄRT Hen att ljuga! Ja jag menar bokstavligt talat. DENNE (föräldern) säger ofta till Hen "berätta inte det här för din pappa, säg såhär istället" Eller vi tar lite pengar från "han" så kan vi äta något gott sen...
HAHAHA förstår ni grejen! Då är ju det här helt klart världens sämsta förälder. åh andra sidan. Så har ju föräldern säkert inte lärt sig från barnsben heller? För Denne är det ju också okej att ljuga? Men Denne är dock lite äldre och borde ha fattat för LÄNGE sen att man inte gör det. 

Men ändå ni förstår poängen? 
Jag har också en annan gammal bekant som är likadan, ljuger för minsta lilla.. och där har jag också märkt på båda föräldrarna hur dom tycker det är okej. Orkar inte gå in på detaljer. Men ni förstår poängen igen?

Det ironiska är att BÅDA dom här två har jag bett dra för att dom ljuger. HAHAHA!

Jaja det jag undrar nu är hur fan ska man hantera såna människor som inte VET att det är fult att ljuga, för dom har blivit lärda sen barnsben att det inte är något fel med det?
Om jag ber dom dra idag efter 20 år. Så lär dom sig inte iaf? Dom kommer ju alltid tycka att JAG är dum i huvudet "för det var ju inget allvarligt, jag sa ju si pga det här".
För dom förstår ju aldrig grejen med att ljuga, hur det skadar andra? Och framförallt dom själva. Ingen kommer ju någonsin lita på dom :S

Men hur ska man hantera det? Hur ska man ta sig an lögnare? Jag skulle kunna sitta med dom i timmar och säga "dina föräldra är dumma, dom har lärt dig fel. Man ska INTE ljuga" Men vem FAN skulle lyssna? Dom är så inbitna i sitt? Dom är så inbitna i att dom har rätt, dom har INTE gjort något fel. För dom förstår inte den delen av världen som vi andra gör? Dom förstår inte att man borde vara ärlig, att man tjänar mest på det. Med eller utan konflikter så kommer man längst med ärligheten.

Så har det alltid varit och kommer alltd vara.
Och innan ni nummer två lögnare har lärt er det. Så får samhället helt enkelt kasta sten på era korkade föräldrar!
Och hoppas att ni inte för det vidare till nästa generation....



Kommentarer
Postat av: Ange

Det finns ju dom som ljuger så jävla bra att dom själva tror på det dom säger... :-P

2010-08-16 @ 08:20:53
URL: http://sternhagnatalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0